Uitkomsten ledentevredenheidsonderzoek FC Burgum

In de maand oktober gaven 283 leden hun mening over onze voetbalclub, door het invullen van de ledentevredenheidsenquête. Hieronder een samenvatting van de uitkomsten.

Verdeling respondenten
De 283 respondenten bestaan uit spelende seniorenleden (34%), spelende jeugdleden (21%), ouders/verzorgers van spelende jeugdleden (21%), niet spelende leden (2%) en vrijwilligers die geen (ouder/verzorger van) spelend lid zijn (22%). 

Accommodatie/Faciliteiten

Overall cijfer

4.1 (5 puntenschaal)

Hoogst scorend

·   Tevredenheid over het aanbod van eten en drinken in het sportcafé (4,5)

·   Tevredenheid over de kleedkamerfaciliteiten (4,3)

Laagst scorend

·   Tevredenheid over de clubkleding (3,7)

Verbeterpunten uit open vragen  

·   Douches werken niet altijd goed

·   Onderzoek doen naar extra kunstgrasveld

·   Clubkleding: kwaliteit, levering

Clubcultuur

Overall cijfer

4.1 (5 puntenschaal)

Hoogst scorend

·   Je veilig voelen op de club (4,5)

·   Geaccepteerd voelen binnen de club, ongeacht wie je bent (4,4)

Laagst scorend

·   Tevredenheid over aanbod van activiteiten (3,8)

·   Voldoende aandacht voor gelijkheid binnen de club (3,7)

Verbeterpunten uit open vragen 

·   Vaker feestjes/activiteiten organiseren voor meer saamhorigheid

·   Creëren van gedragsregels met een plan voor handhaving

·   Meer aandacht voor recreatieve teams; aanbieden van clubkleding

·   Meer aandacht voor prestatieve teams; duidelijk technisch beleid

Communicatie

Overall cijfer

3.7 (5 puntenschaal)

Hoogst scorend

·   Tevredenheid over de (online) zichtbaarheid van FC Burgum (4,3)

Laagst scorend

·   Tevredenheid over communicatie/zichtbaarheid bestuur (3,5)

·   Duidelijk bij wie je terecht kunt voor vragen (3,5)

·   Voldoende geïnformeerd worden over gang van zaken (3,5)

Verbeterpunten uit open vragen 

·   Bekendheid van vertrouwenspersoon

·   Communicatie tussen verschillende lagen binnen de club

·   Communicatie over doordeweekse wedstrijden (i.v.m. velden)

·   Aandacht verschillende teams op onze media

Vrijwilligers (136 van 283 respondenten)

Overall cijfer

4.2 (5 puntenschaal)

Hoogst scorend

·   Plezier/Voldoening (4,3)

·   Duidelijke verwachtingen (4,3)

·   Onderlinge samenwerking, sfeer (4,3)

Laagst scorend

·   Betrokkenheid bij ontwikkelingen/beslissingen (3,9)

Verbeterpunten uit open vragen 

·   Meer vrijwilligers, druk per vrijwilliger laag houden

·   Functieomschrijvingen maken met contactpersonen

·   Zorgen dat evenveel ruimte is voor ieders ideeën

·   Waarderen van vrijwilligers, inzichtelijk maken wat ze allemaal doen

Tevredenheid top 10
Bij de open vragen werd gevraagd waar leden het meest tevreden over waren. Onderstaande onderwerpen werden het vaakst genoemd:

  1. Accommodatie, faciliteiten, velden
  2. Sfeer, gezelligheid
  3. Trainers, begeleiding
  4. Sportcafé
  5. Eigen team
  6. Goede organisatie, alles goed geregeld
  7. Saamhorigheid, onderlinge samenwerking, omgang met elkaar
  8. Onze vrijwilligers
  9. Positieve uitstraling van FC Burgum
  10. Toegankelijkheid, gastvrijheid, vriendelijkheid

Rapportcijfer: 7,7
Aan het einde van de enquête werd leden gevraagd om een algemeen rapportcijfer aan de club te geven. Het gemiddelde rapportcijfer voor FC Burgum is een 7,7 (van 1 t/m 10). 

Vervolg
De ledentevredenheidscommissie (Roeland Rusticus, Harmen Vlietstra en Willem Vlietstra) gaat alle resultaten voorleggen aan het bestuur. Het bestuur gaat op basis van de bevindingen uit het ledentevredenheidsonderzoek in samenspraak met leden kijken op welke vlakken we als club kunnen verbeteren.

Over 2 jaar wordt er opnieuw een ledentevredenheidsonderzoek gedaan om te meten hoe we er dan als club voorstaan en om te kijken hoe we ons in die jaren hebben ontwikkeld op de genoemde thema’s.  

 

Jumbo Burgum
Expert Meijer
C. van den Adel
Tiltrans
Sonac
Apuls