Verslag Algemene ledenvergadering 17 november

Afgelopen vrijdagavond was de algemene (najaars)ledenvergadering. Deze vergadering was druk bezocht door zowel vele vrijwilligers als spelers en kaderleden van de verschillende teams. Geweldig om zoveel betrokken te mogen ontvangen.

Hieronder kort verwoord wat zoal aan bod is gekomen tijdens de vergadering.

Bestuur mutaties
Ate Ritsma trad af als bestuurslid Voetbalzaken. Ate is sinds jaar en dag nauw betrokken bij het voetbal in Burgum. Sinds de fusie (1-7-2019) bekleedde hij de functie van bestuurslid voetbalzaken. Vanuit deze hoedanigheid was hij ook voorzitter van het team voetbalzaken. Voor de fusie was Ate in allerlei rollen en taken betrokken bij het wel en wee van vv Bergum. Zo was Ate jarenlang een vaste waarde in het 1e elftal van VV Bergum, maar ook een zeer betrokken vrijwilliger.
Juist vanuit het feit dat Ate zich zo lang onafgebroken met enorm veel passie heeft ingezet voor vv Bergum en FC Burgum maakte dat Ate tijdens deze Alv werd benoemd tot erelid van FC Burgum. Een mooi detail is dat hij hiermee het eerste erelid van FC Burgum is geworden.

Naast Ate was ook Geeske Wijmenga aftredend. Geeske heeft zich nogmaals bereid verklaard om het secretariaat van het bestuur van FC Burgum voor nogmaals één jaar te willen verlengen. De vergadering accepteerde deze mooie geste met een luid applaus.
Vanwege Geeske’s jarenlange en eindeloze inzet én de bijzondere rol in het bestuur (ze wordt door de voorzitter “het cement tussen de stenen” genoemd) werd Geeske benoemd tot lid van verdienste.

Onze voorzitter was ook aftredend. Dirk heeft zich nogmaals verkiesbaar gesteld voor maximaal twee jaar. Hiermee verbindt hij zich aan de resterende termijn van het huidige beleidsplan. Ook Dirk werd met een luid applaus herkozen. Dirk gaat zich in de komende tijd alvast oriënteren wie hem kan en wil opvolgen als voorzitter van FC Burgum.

Ledentevredenheidsonderzoek
Roeland Rusticus, Willem Vlietstra en Harmen Vlietstra hebben zich de laatste maanden beziggehouden met het ledentevredenheidsonderzoek. Tijdens de vergadering hebben ze de resultaten gepresenteerd. Resultaten waar we als vereniging blij mee zijn! Natuurlijk kunnen we op verschillende punten nog wel verbeteren; hier gaan we de komende tijd ook naar kijken.
De resultaten van het onderzoek worden binnenkort gepubliceerd op de website.

Vertrouwensperso(o)n(en)
Binnen FC Burgum hebben we een vertrouwens contactpersoon. Dat is Ciska van Buiten. Ciska doet dit sinds de start van FC Burgum. Nu heeft zij aangegeven haar functie beschikbaar te stellen. Hiervoor hebben we nu twee nieuwe vertrouwenspersonen gevonden, namelijk Christa Bousma en Age Tolsma.
Met dank aan Ciska voor haar inzet en beschikbaarheid werd afscheid genomen en werden Christa en Age verwelkomd door de leden.

Financiën
Mark Kruisselbrink (penningmeester) presenteerde de cijfers. Deze waren (zoals aangekondigd in de voorjaarsledenvergadering) tegenvallend. We sluiten dit boekjaar met een negatief resultaat af. De genomen maatregelen, zoals de verhoging van de contributie, de afschaffing van de busjesregeling en de kleine verhoging van de kantineprijzen zijn noodzakelijk en helpen om het verlies te beperken. In de komende tijd zal er door het bestuur een meerjarenbegroting worden opgesteld, om de exploitatie dekkend te krijgen. Deze zal in de voorjaarsledenvergadering van 2024 worden gepresenteerd.
Positief financieel nieuws is dat zeer waarschijnlijk na 14 december a.s. het huidige bestemmingsplan op velden 6, 7 en 8 aangepast zal zijn naar een bouwbestemming. Hierdoor heeft FC Burgum recht op een substantieel geldbedrag. Dit bedrag wordt vooralsnog toegevoegd aan de reserves.

Accommodatienieuws
Vanaf 1 januari a.s., gaan we een proefperiode aan om alle voetballende teams gebruik te laten maken van kleedkamers uitsluitend in de Nije Westermar. In overleg met de gemeente is hiertoe besloten. Na de proefperiode van een half jaar wordt dit geëvalueerd en wordt bekeken hoe we dan verder gaan. Het doel is om z.s.m. definitief afscheid te nemen van de “oude” BCV-accommodatie, vanwege onnodige energielasten en omdat de BSO te kennen heeft gegeven graag de beschikbare kleedruimtes te willen ombouwen naar BSO-faciliteiten.

Vrijwilligers in het zonnetje
Twee vrijwilligers werden in het zonnetje gezet voor hun tomeloze inzet de afgelopen periode. Gert-Jan Postma die als wedstrijdsecretaris wekelijks puzzelt met de veld- en kleedkamerindeling, en Willem Vlietstra, die zeer actief is als vrijwilligerscoördinator en teammanager van ons eerste elftal.

Data om vrij te houden
Tegen het einde van de vergadering zijn er nog een aantal data gepresenteerd met mooie activiteiten. Noteer deze in je agenda en we zien je graag bij deze activiteiten:

• 24 december familiezaalvoetbal toernooi (met ontbijt);
  • 27 december en 5 januari 2024 Jan Douma-toernooi
  • 19 januari 2024 Nieuwjaarsreceptie;
  • 12 april 2024 vrijwilligersfeest;
  • 29 juni 2024 FC Burgum familiedag/5-jarig jubileum.
Expert Meijer
Jumbo Burgum