Vrijwilligers

Ons vrijwilligersteam bestaat uit meer dan 250 enthousiaste clubmensen. Samen zorgen zij ervoor dat alle (voetbal)activiteiten mogelijk zijn en dragen zij enorm bij aan de sportieve en gezellige sfeer binnen FC Burgum.    

Hieronder kun je kennismaken met alle verschillende functies die er binnen onze club zijn. Zoals je kunt zien, gebeurt er van alles. Daarom zijn we voor (bijna) alle functies doorlopend op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die een handje mee willen helpen.

Lijkt het jou leuk om onderdeel te worden van ons vrijwilligersteam en om onze club nog mooier te maken? Of ben je nieuwsgierig en wil je wat meer weten over een bepaalde vrijwilligersfunctie? Neem dan vooral even contact op met onze vrijwilligerscoördinatoren, Richard de Boer (0655513904) en Willem Vlietstra (0618289148). Je kunt ook een mailtje sturen door HIER te klikken.

VACATURES  Klik op VACATURES en je vindt de vrijwilligersfuncties waarvoor we op korte termijn versterking nodig hebben.

AANNAMEBELEID  Klik op AANNAMEBELEID om te lezen hoe we binnen FC Burgum te werk gaan bij het aannemen van nieuwe vrijwilligers.

DE OPSTELLING VAN ONS VRIJWILLIGERSTEAM

Hieronder zie je uit welke vrijwilligersfuncties ons vrijwilligersteam is samengesteld.

Trainer
Als trainer zorg je ervoor dat de voetballers van onze club zich met plezier ontwikkelen in het voetbalspel in een veilige omgeving.

Je geeft 1 of 2 keer per week training, waarbij  je waar nodig ondersteunt wordt door een technisch coördinator en HJO. Trainingsoefeningen krijg je aangereikt en coaching op wedstrijddagen is optioneel.

Leider
Als leider ben je verantwoordelijk voor de niet- voetbaltechnische zaken rond jouw team, waarbij je contactpersoon bent voor de jeugdspelers en ouders.

Je zorgt bijvoorbeeld voor een planning voor vervoer en wassen, vult het wedstrijdformulier in en ontvangt de tegenstander en scheidsrechter. Coaching tijdens de wedstrijden is optioneel.

Scheidsrechter
Als scheidsrechter geef je leiding aan de wedstrijd.

Je zorgt ervoor dat de spelregels op correcte wijze worden toegepast, treedt op als tijdwaarnemer en draagt zorg voor de afhandeling van het wedstrijdformulier.

Vanuit onze club is het mogelijk een scheidsrechterscursus te volgen.

Kantine medewerker
Als kantinemedewerker zorg je voor de bediening van de mensen in de kantine. Je zorgt voor de verkoop en eventuele bereiding van consumpties. 

Daarbij verzorg je tijdens de rust van wedstrijden de limonade of thee en draag je bij aan het schoon houden van de kantine.

Ons kantineteam bestaat naast barmedewerkers ook uit:

  • Gastvrouwen/heren bij wedstrijden van FC Burgum 1
  • Coördinatoren
  • Inkoopmedewerkers

Materiaal beheerder
Je draagt zorg voor het beheer van kleding en materiaal voor de teams (en vrijwilligers).

In overleg met coördinatoren wordt kleding en materiaal onder de teams verdeeld en uiteindelijk weer ingeleverd.

Daarbij ben je het meldpunt voor materiaal dat kapot is en draag je zorg voor de vervanging of herstel van kapot materiaal.

Toernooi coördinator
Je verzamelt uitnodigingen voor toernooien en maakt met de betrokken leeftijdscoördinator en leiders van de betreffende teams een verdeling. Vervolgens zorg je voor de administratieve afhandeling van de uitnodigingen en informeer je de leiders tijdig.

Daarnaast ben je betrokken bij de organisatie van toernooien binnen onze eigen club.

Accommodatie medewerker (‘MOP’ & ‘VOP’)
Als accommodatiemedewerker draag je zorg voor de kwaliteit van de velden en de accommodatie.

Met het accommodatieteam maak je onder andere de wedstrijd- en trainingsvelden speelkaar en zorg je voor de schoonmaak van de kleedkamers. Ook zorg je voor het onderhoud van onze gebouwen.

Je kunt zelf kiezen welke taak/taken jij graag wilt doen.

Gastheer/vrouw (terreindienst)
Op zaterdagochtend zorg je er met jouw team voor dat de (jeugd)wedstrijden op soepele wijze verlopen, je bent de spil op de zaterdagochtend.

Je helpt leiders bij het klaar zetten van de velden, houdt toezicht op de kleedboxen en zorgt voor een warm ontvangst van de leiders en scheidsrechters.

Activiteitencommissie
Je organiseert nevenactiviteiten voor de leden en  betrokkenen van onze club. Door onze clubmensen op andere wijze ontspanning te bieden, wordt de samenhang en sfeer binnen de club bevordert. Ook financiële acties behoren tot de mogelijkheden.

Voorbeelden van nevenactiviteiten zijn: verloting bij thuiswedstrijden, muziek/feestjes in de kantine, draaiend rad, koekactie en bingo.

Kaartverkoop
Je zorgt voor de ontvangst van supporters bij de thuiswedstrijden van het eerste elftal.

Je zorgt voor een warm welkom, incasseert het entreegeld, geeft het wedstrijdboekje mee en verkoopt lootjes voor de verloting die tijdens de rust van wedstrijd plaatsvindt.

Medisch staflid
Je bent verantwoordelijk voor de medische zorg binnen onze club.

Bij trainingen en wedstrijden van het eerste elftal ben je beschikbaar voor noodzakelijke behandelingen van spelers. Daarnaast ben je op de trainingsavonden van het eerste elftal beschikbaar voor de behandeling van al onze spelende leden.

Nieuwe leden coördinator
Je zorgt voor een warme en zorgvuldige ontvangst van nieuwe leden (en hun ouders).

Nadat een nieuw lid zich heeft aangemeld, breng je een bezoek aan het nieuwe lid en heet deze welkom bij onze club met een presentje. Vervolgens behoud je het contact met het nieuwe lid (of zijn/haar ouders) tot dat deze is ingedeeld en gestart bij zijn/haar team. 

Bestuurslid
Als bestuurslid (algemeen bestuur of jeugdbestuur) maak je deel uit van het team dat onze club bestuurt. Het bestuur stelt doelen en bewaakt de voortgang hiervan. Het bestuur laat zich daarbij adviseren door de commissies van onze club.

Ons algemeen bestuur bestaat uit 8 leden/portefeuilles: voorzitter, secretaris, penningmeester,  algemene zaken, voetbalzaken, PR & Communicatie, sponsorcommissie en facilitaire zaken. 

Ledenadministratie
Je verzorgt de ledenadministratie van de vereniging.

Een groot deel van de aanmeld- en afmeldprocedure zijn digitaal en geautomatiseerd. Als ledenadministrateur controleer je of de verwerking daadwerkelijk goed is gegaan. Samen met de ontvangstcommissie zorg je voor een correcte procedure bij aanmelding en opzegging. Daarbij houd je de ledenlijst up to date.

Wedstrijdsecretaris
Als wedstrijdsecretaris ben je verantwoordelijk voor de wedstrijdzaken.

Je zorgt o.a. voor de inschrijving van onze teams bij de KNVB, zorgt voor de planning van de wedstrijden en de indeling van velden en kleedkamers. Daarbij ben je intern en extern contactpersoon op dit gebied.

Hoofd Jeugd Opleiding (HJO)
Als HJO waarborg je de samenhang op voetbaltechnisch gebied binnen de volledige jeugdopleiding van de club.

Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het opleidingsbeleid. Daarbij selecteer je, samen met de TC, trainers en ben je betrokken bij de begeleiding en ontwikkeling van hen. Ook geef je  advies aan de technische commissie.

Technisch coördinator
Als technisch coördinator (lid van de technische commissie) houd je je bezig met de ontwikkeling en met name de uitvoering van het voetbaltechnisch beleid.

Je ondersteunt trainers en bent betrokken bij de teamindelingen van jouw categorie, dit allemaal in samenwerking met de HJO. De aanwezig categorieën zijn senioren, dames/meisjes, junioren en pupillen.

Leeftijdscoördinator
Je bent verantwoordelijk voor de organisatorische zaken (nietvoetbaltechnische zaken) van jouw leeftijdscategorie, waarbij je de schakel bent tussen de leiders en het bestuur.

Je zorgt ervoor dat alle teams voorzien zijn van 1 of 2 leiders, informeert ze over hun taken en bent hun aanspreekpunt. Een aantal keer per jaar organiseer je een leidersoverleg.

PR & Communicatie
Als teamlid van PR & Communicatie houd je je bezig met de interne en externe communicatie van onze club.

Je denkt na over mogelijke manieren om onze club op positieve, representatieve wijze onder te aandacht te brengen en leden te informeren, via  bijvoorbeeld onze website, de plaatselijke krant en onze social media.

Vertrouwenspersoon
Je bent het aanspreekpunt voor leden die zich niet prettig of veilig voelen bij het sporten, door grensoverschrijdend en/of ongewenst gedrag. Je luistert naar hun verhaal en bekijkt gezamenlijk hoe het probleem het beste kan worden aangepakt.

Je bent er voor alle sporters, ouders van sporters, trainers, leiders en vrijwilligers.

Projecten & Evenementen
Binnen onze club zijn veel activiteiten en is er regelmatig sprake van eenmalige kortlopende projecten, waarvoor op dat moment extra vrijwilligers nodig zijn.

Denk hierbij aan de Wetter & Wille Run, de midnightwalk van Burgum, de organisatie van een groot voetbalevenement op ons complex of de organisatie van een vrijwilligersfeest.

Sponsorcommissielid
De sponsorcommissie is verantwoordelijk voor de werving en binding van sponsors die een bijdrage willen leveren aan onze club.

Daarbij ben je o.a. betrokken bij het opstellen en uitvoeren van het sponsorbeleid, de samenstelling van sponsorpakketten en de ontvangst van sponsoren bij thuiswedstrijden.

Vrijwilligerscoördinator

Als vrijwilligerscoördinator houd je je bezig met:

  • het beheer van onze vrijwilligers
  • het binden en waarderen van onze vrijwilligers
  • het werven van nieuwe vrijwilligers